| آیین نامه اکچوئر رسمی بیمه (شماره ۷۸) آیین نامه شماره ۷۸    شورایعالی بیمه در اجرای ماده ۱۷ قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمهگری و به استناد ماده ۱۱۴ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، در جلسه مورخ ۲۸/۰۹/۱۳۹۱ «آییننامه اکچوئر رسمی بیمه» را مشتمل بر ۱۹ ماده و ۳ تبصره به شرح ذیل تصویب نمود:       فصل اول: تعاریف ماده ۱- واژگان و اصطلاحات مذکور در این آییننامه صرفنظر از هر مفهوم دیگری که داشته باشند، با این تعاریف استفاده شدهاند:  ۱-     بیمه مرکزی: بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران ۲- پروانه فعالیت اکچوئری: مجوزی است که در صورت درخواست متقاضی و پس از احراز شرایط این آییننامه توسط بیمه مرکزی صادر میشود. ۳- اکچوئر رسمی بیمه: شخص حقیقی یا حقوقی است که پروانه فعالیت اکچوئری وی طبق مفاد این آییننامه به تایید بیمه مرکزی میرسد.       فصل دوم: شرایط دریافت پروانه فعالیت اکچوئری ماده ۲- اشخاص حقیقی برای دریافت پروانه فعالیت اکچوئری باید واجد شرایط زیر باشند: ۱-     تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران  ۲-    عدم اعتیاد به مواد مخدر ۳-    انجام خدمت وظیفه عمومی و یا ارایه کارت معافیت دائم برای آقایان ۴-    دارا بودن حداقل ۲۵ سال سن ۵-    فقدان سوء پیشینه کیفری موثر  ۶-    دارا بودن یکی از مدارک تحصیلی زیر و سابقه کار مرتبط با اکچوئری به تشخیص بیمه مرکزی به شرح زیر: الف- مدرک کارشناسی ارشد آمار بیمه (اکچوئری) و حداقل ۴ سال سابقه کار  ب- مدرک کارشناسی ارشد سایر رشتههای مرتبط شامل آمار، ریاضی، بیمه، اقتصاد و مدیریت مالی و حداقل ۶ سال سابقه کار  ج- مدرک حرفهای در زمینه اکچوئری از مراجع حرفهای بینالمللی مورد تایید بیمه مرکزی و حداقل ۴ سال سابقه کار  ۷-    موفقیت در آزمونهای تخصصی کتبی و شفاهی اکچوئر رسمی بیمه که توسط بیمه مرکزی برگزار خواهد شد. ماده ۳- متقاضیان تاسیس مؤسسه اکچوئری رسمی بیمه باید پروانه فعالیت اکچوئری حقیقی داشته باشند. ماده ۴- یک مؤسسه اکچوئری رسمی بیمه باید واجد شرایط زیر باشد: ۱-     تعداد اعضا یا شرکاء نباید کمتر از سه نفر باشد. ۲-    در قالب "مؤسسه غیرتجاری" طبق مقررات مربوط ثبت شود. ۳-    عبارت "مؤسسه اکچوئری رسمی بیمه" در نام مؤسسه قید شود. ۴-    اساسنامه مؤسسه قبل از ثبت به تایید بیمه مرکزی رسیده باشد.  ۵-    موضوع فعالیت مؤسسه، انجام عملیات اکچوئری و فعالیتهای مرتبط باشد. تبصره ۱- مدیران مؤسسه اکچوئری رسمی بیمه در مقابل مؤسسه بیمه طرف قرارداد نسبت به فعالیتهای مؤسسه خود مسئولیت تضامنی دارند. تبصره ۲- ثبت هرگونه تغییرات بعدی در اساسنامه یا اعضاء یا شرکاء مؤسسه اکچوئری رسمی بیمه که به ثبت رسیده باشد موکول به ارایه موافقت قبلی بیمه مرکزی است. ماده ۵- اشخاص حقیقی و متقاضیان تاسیس مؤسسه اکچوئری رسمی بیمه، هنگام دریافت پروانه فعالیت اکچوئری باید تضمینهای لازم را بر اساس ضوابطی که بیمه مرکزی مشخص مینماید تودیع نمایند. ماده ۶- بیمه مرکزی پس از فراهم شدن بسترهای قانونی لازم، صدور پروانه فعالیت و تدوین استانداردهای حرفهای اکچوئر رسمی بیمه را به نهادهای حرفهای مربوط واگذار خواهد نمود. فصل سوم: وظایف و تعهدات اکچوئر رسمی بیمه ماده ۷- اکچوئر رسمی بیمه موظف است حداقل سالی یک بار گزارش خود مشتمل بر ارزیابی و اظهارنظر پیرامون وضعیت مؤسسه بیمه را در محورهای زیر تهیه و حسب مورد به مؤسسه بیمه و بیمه مرکزی ارائه نماید: ۱-     مبانی نرخگذاری و نحوه تعیین حقبیمه در انواع بیمههای زندگی و غیرزندگی و فنی بودن آنها. ۲-    نحوه ذخیرهگیری و کفایت آن. ۳-    نحوه محاسبه نسبت توانگری مالی و صحت آن. ۴-    نحوه پذیرش و نگهداری ریسک و کفایت پوششهای اتکایی. ۵-    نحوه مدیریت ریسکهای مؤسسه بیمه از جمله ریسک سرمایهگذاریها. ۶-    نحوه محاسبه و توزیع مشارکت در منافع بیمهگذاران به ویژه بیمهگذاران بیمههای زندگی و صحت آن. ماده ۸- اکچوئر رسمی بیمه موظف است گزارشهای خود را در چهارچوب استانداردهای حرفهای که بیمه مرکزی ابلاغ میکند و با توجه به صورتهای مالی مؤسسه بیمه تهیه نماید. ماده ۹- در صورتیکه بررسیهای اکچوئر رسمی بیمه نشان دهد که مؤسسه بیمه نمیتواند به تعهدات خود عمل نماید و ادامه فعالیت مؤسسه بیمه به زیان بیمهشدگان، بیمهگذاران و صاحبان حقوق آنها میباشد، موظف است موضوع را بلافاصله به مؤسسه بیمه و بیمه مرکزی اعلام نماید.  ماده ۱۰- بیمه مرکزی با توجه به گزارش اکچوئر در چارچوب قوانین و مقررات مربوط، اقدامات اصلاحی را به مؤسسه بیمه ابلاغ مینماید و مؤسسه بیمه موظف است طبق نظر بیمه مرکزی اصلاحات لازم را اعمال نماید.  ماده ۱۱- اکچوئر رسمی بیمه موظف است جز به حکم قانون، از افشای اطلاعاتی کـه برای انجام وظایف و تهیه گزارشهای اکچوئری دریافت مینماید خودداری کند. در غیر اینصورت مشمول مقررات مربوط خواهد بود. ماده ۱۲- اکچوئر رسمی بیمه، در قبال صحت گزارشهای اکچوئری که طبق مقررات این آییننامه تهیه و ارایه مینماید، مسئول است.  ماده ۱۳- اکچوئر رسمی بیمه، نمیتواند عضو هیات مدیره، مدیرعامل و یا کارمند مؤسسات بیمه باشد.  ماده ۱۴- اکچوئر رسمی بیمه حقیقی یا اعضا و شرکاء مؤسسه اکچوئر رسمی بیمه، همچنین اقارب نسبی و سببی درجه یک از طبقه اول آنها نباید در مؤسسه بیمهای که برای آن گزارش تهیه میکنند نفع مستقیم یا غیرمستقیم داشته باشند.   
   فصل چهارم: وظایف و تعهدات مؤسسه بیمه ماده ۱۵- هر یک از مؤسسات بیمه موظفند از تاریخی که بیمه مرکزی اعلام خواهد کرد، یک اکچوئر رسمی بیمه داشته باشند. ماده ۱۶- هر یک از مؤسسات بیمه موظفند اکچوئر رسمی بیمه اصلی و اکچوئر رسمی بیمه علیالبدل خود را برای مدت سه سال از میان اکچوئرهای دارای پروانه فعالیت از بیمه مرکزی انتخاب کرده و پس از تایید در هیات مدیره و تصویب در مجمع عمومی خود، اسامی آنها را به همراه میزان حقالزحمه و نحوه پرداخت آن به بیمه مرکزی اعلام نمایند. سقف حقالزحمه قابل پرداخت به اکچوئر رسمی بیمه هر ساله از سوی بیمه مرکزی تعیین و به مؤسسات بیمه اعلام خواهد شد. تبصره- در صورت استعفا، فوت، تعلیق یا لغو پروانه اکچوئر رسمی بیمه اصلی، اکچوئر رسمی بیمه علیالبدل جایگزین میشود.  ماده ۱۷- مؤسسه بیمه موظف است اسناد، مدارک و اطلاعات لازم برای انجام وظایف و تهیه گزارشهای اکچوئری را در اختیار اکچوئر رسمی بیمه قرار دهد.       فصل پنجم: ضمانتهای اجرایی آییننامه ماده ۱۸- درصورت تخلف اکچوئر رسمی بیمه از قوانین، مقررات و ضوابط مربوط و یا از دست دادن شرایط مندرج در این آییننامه، بیمه مرکزی حسب مورد هر یک از اقدامات زیر را انجام خواهد داد:  ۱-     اخطارکتبی به اکچوئر رسمی بیمه ۲-    تعلیق پروانه فعالیت اکچوئر رسمی بیمه برای مدت محدود ۳-    لغو پروانه فعالیت اکچوئر رسمی بیمه ماده ۱۹- مرجع رسیدگی به اختلافات بین اکچوئر رسمی و مؤسسه بیمه، بیمه مرکزی خواهد بود. لینک کوتاه: http://www.centinsur.ir/ShowPage.aspx?Page_=letters&lang=1&sub=0&PageID=1116&PageIDF=1 |