بسمه تعالی
اساسنامه انجمن علمی محاسبات بیمه و مالی ایران
فصل اول – کلیات و اهداف
ماده 1: بهمنظور گسترش و پیشبرد علمی دانش نظری و کاربردی آمار در حوزه صنعت بیمه و بازارهای مالی و سایر حوزه های مرتبط و ارتقای کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور پژوهشی و آموزشی در زمینههای علوم محاسبات بیمه و مالی و سایر رشتههای وابسته و ارتقای فرهنگ بیمه ، انجمن علمی محاسبات بیمه و مالی ایران که از این پس در این اساسنامه انجمن نامیده میشود، تشکیل میگردد.
ماده 2: انجمن مؤسسهای غیر انتفاعی مستقل است و در زمینههای علمی- پژوهشی فعالیت میکند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی است و رییس هیأت مدیره آن نماینده قانونی انجمن میباشد.
ماده 3: مرکز انجمن در شهر تهران است و شعب آن پس ازپیشنهاد انجمن و موافقت کمیسیون انجمنهای علمی میتواند در هر منطقه از کشور تشکیل شود.
تبصره 1: هیأت مدیره میتواند در صورت لزوم نسبت به تغییر نشانی مرکز اصلی انجمن اقدام کند به شرط آنکه موضوع در روزنامه رسمی کثیرالانتشار اعلام شود و کتباً به اطلاع کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برسد.
تبصره 2: هیأت مدیره میتواند در صورت لزوم نسبت به ایجاد دفتر یا نمایندگی در خارج از کشور اقدام کند به شرط آنکه موضوع در روزنامه رسمی کثیرالانتشار اعلام شود و کتباً به اطلاع کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برسد.
ماده 4: انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل میشود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است.
فصل دوم – وظایف و فعالیتها
ماده 5: بهمنظور نیل به هدفهای مذکور در ماده (1) این اساسنامه، انجمن اقدامات زیر را بهعمل خواهدآورد:
5-1- انجام پژوهشهای علمی و فرهنگی در سطح ملی و بینالمللی با پژوهشگران، متخصصان و سایر کارشناسانی که به گونهای با علوم اکچوئری و سایر رشتههای وابسته سر و کار دارند.
5-2- همکاری با نهادهای اجرایی، آموزشی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرحها و برنامههای مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمینه علمی موضوع فعالیت انجمن.
5-3- ترغیب و تشویق پژوهشگران و استادانی که خدمات شایانی در پیشبرد اهداف انجمن ارائه نمودهاند.
5-4- برگزاری گردهماییهای علمی در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی
5-5- انتشار کتب و نشریات علمی در سطح ملی و بین المللی که در قالب تألیف،ترجمه، کتاب، مقاله و سخنرانی و غیره انتشار یافته اند.
فصل سوم – انواع و شرایط عضویت
الف) انواع عضویت :
انواع عضویت در انجمن به شرح زیر میباشد:
-
عضویت پیوسته
-
عضویت وابسته
-
عضویت دانشجویی
-
عضویت افتخاری
-
عضویت حقوقی
1-6.عضویت پیوسته
افرادی که حداقل دارای درجه کارشناسی ارشد در رشتههای اکچوئری، مدیریت بیمه، آمار ، اقتصاد، ریاضیات، مهندسی صنایع و مهندسی سیستم های اقتصادی و اجتماعی و رشتههای وابسته باشند، میتوانند بهعضویت پیوسته درآیند.
2-6.عضویت وابسته:
اشخاصی که دارای درجه کارشناسی رشتههای مذکور در بند 6-1 هستند و مدت 5 سال سابقه کار مفید در یکی از رشتههای مرتبط با بیمه داشته باشند، میتوانند به عضویت وابسته انجمن درآیند.
3-6. عضویت دانشجویی:
کلیه دانشجویانی که در رشتههای مذکور در بند 6-1 و رشتههای وابسته به تحصیل اشتغال دارند، میتوانند به عضویت دانشجویی انجمن درآیند.
4-6.عضویت افتخاری:
شخصیتهای ایرانی و خارجی که مقام علمی آنان در زمینههای مذکور در بند 6-1 حائز اهمیت خاص باشد، یا در پیشبرد اهداف انجمن کمکهای مؤثر و ارزندهای نموده باشند، میتوانند به عضویت افتخاری انجمن درآیند. لازم به ذکر است شرایط عضویت افتخاری توسط کمیتهای که از سوی هیأت مدیره انتخاب میشوند تعیین خواهد شد.
5-6.عضویت حقوقی:
سازمانهایی که در زمینههای علمی و پژوهشی فعالیت دارند میتوانند به عضویت حقوقی انجمن درآیند.
ماده 7: هر یک از اعضاء سالانه مبلغی را که میزان آن برای تمام انواع عضویت توسط هیأت مدیره پیشنهاد میشود و در مجمع عمومی به تصویب میرسد، به عنوان حق عضویت پرداخت خواهدکرد.
تبصره 1: پرداخت حق عضویت هیچگونه حق و ادعایی نسبت به دارایی انجمن برای عضو ایجاد نمیکند.
تبصره 2: اعضای افتخاری انجمن از پرداخت حق عضویت معاف هستند.
تبصره 3: دانشجویان دکتری میتوانند با پرداخت حق عضویت دانشجویی به عضویت پیوسته انجمن درآیند.
ماده 8: عضویت در یکی از موارد زیر لغو میشود:
1-8- استعفای کتبی
2-8- عدم پرداخت حق عضویت سالانه
فصل چهارم – ارکان انجمن
ماده 9: ارکان انجمن عبارتند از:
الف: مجمع عمومی ب: هیأت مدیره ج: بازرس
الف: مجمع عمومی
ماده 10 : مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته به صورت عادی یا فوقالعاده تشکیل میشود.
10-1- مجمع عمومی عادی سالی یکبار تشکیل میشود و با حضور یا رأی کتبی نصف به علاوه یک کل اعضای پیوسته انجمن رسمیت مییابد و تصمیمات با اکثرت آراء حاضرین معتبر است.
تبصره 1: دعوت برای تشکیل مجمع عمومی باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع بهصورت کتبی (پستی یا الکترونیکی) یا آگهی در روزنامه کثیرالانتشار به اطلاع اعضای پیوسته برسد.
تبصره 2: شرایط تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده همانند شرایط تشکیل مجمع عمومی عادی است و همچنین رسمیت یافتن جلسات و مصوبات همانند مجمع عمومی عادی میباشد.
10-2- مجمع عمومی فوقالعاده در مورد ضروری با دعوت هیأت مدیره یا بازرس و یا با تقاضای کتبی یک سوم اعضای پیوسته تشکیل میشود.
ماده 11: وظایف مجمع عمومی
الف –مجمع عمومی عادی
-
انتخاب اعضای هیأت مدیره و بازرس
-
تصویب خط مشی انجمن
-
بررسی و تصویب پیشنهادها و برنامههای پیشنهادی هیأت مدیره
-
تصویب میزان حق عضویت پیشنهادی از سوی هیأت مدیره
-
بررسی و تصویب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزینههای سال مالی گذشته و بودجه سال آتی انجمن.
ب – مجمع عمومی فوقالعاده
تبصره 1: جلسات مجامع عمومی عادی و فوق العاده با حضور نماینده تام الاختیار کمیسیون انجمنهای علمی ایران رسمیت می یابد.
تبصره 2: مجامع عمومی توسط هیأت رئیسهای مرکب از یک رییس، یک منشی و دو ناظر اداره میشوند.
تبصره 3: اعضای هیأت رییسه با اعلام و پذیرش نامزدی خود در مجمع انتخاب میشوند.
تبصره 4: اعضای هیأت رییسه نباید از بین کسانی باشند که خود را در انتخابات هیأت مدیره و بازرس کاندیدا کردهاند.
پ– هیأت مدیره
ماده 12: هیأت مدیره انجمن مرکب از 7 عضو اصلی و 2 عضو علیالبدل است که هر دوسال یکبار با رأی مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن انتخاب میشوند.
12-1- هیچیک از اعضا نمیتوانند بیش از دو دوره متوالی به عضویت هیأت مدیره انتخاب شوند.
12-2- عضویت در هیأت مدیره افتخاری است.
12-3- هیأت مدیره حداکثر تا یک هفته پس از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده و با رأی کتبی نسبت به تفکیک وظایف خود اقدام مینماید.
12-4- کلیه اسناد تعهد آور و اوراق بهادار با دو امضای رئیس هیأت مدیره و خزانهدار انجمن همراه با مهر انجمن و نامههای رسمی و اداری با امضای رئیس هیأت مدیره یا نائب رئیس ایشان معتبر است.
تبصره 1 : رئیس هیأت مدیره و خزانه دار انجمن در اولین جلسه دوره جدید انجمن انتخاب میگردند که کلیه امور مالی انجمن بر عهده خزانه دار میباشد.
تبصره 2 : قائم مقام هیأت مدیره با پیشنهاد رئیس و تأیید هیأت مدیره در اولین جلسه دوره جدید انجمن مشخص میگردد که در غیاب رئیس هیأت مدیره مسئولیت امضاء و اداره امور را بر عهده دارد.
12-5- هیأت مدیره موظف است حداقل هر دو ماه یکبار تشکیل جلسه دهد که فاصله بین ارسال دعوتنامه کتبی با تاریخ تشکیل جلسه هیأت مدیره حداقل یک هفته است.
12-6- جلسات هیأت مدیره با حضور اکثریت اعضا (4 عضو) رسمیت مییابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق، معتبر است.
12-7- برای کلیه جلسات هیأت مدیره صورتجلسهای از سوی دبیرخانه انجمن تهیه میشود که کلیه مصوبات هیأت مدیره در درج میگردد و پس از امضای اعضا در دبیرخانه انجمن نگهداری میشود.
تبصره : مسئول دبیرخانه از میان اعضاء با پیشنهاد رئیس انجمن از میان اعضای اصلی و تأیید هیأت مدیره در اولین جلسه دوره جدید انجمن مشخص میگردد.
12-8- شرکت اعضای هیأت مدیره در جلسات ضروری است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیأت مدیره تا سه جلسه متوالی و پنج جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهدبود.
12-9- درصورت عدم حضور مستمر در جلسات (بند 12-8) ، یا قبول درخواست استعفای از سوی هیأت مدیره و یا فوت هر یک از اعضای هیأت مدیره، یکی از اعضای علیالبدل (به ترتیب تعداد آراء مأخوذه در انتخابات) برای مدت باقیمانده دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهدشد.
12-10- حضور بازرس و اعضای علل البدل در جلسات هیأت مدیره بدون داشتن حق رأی مجاز است.
ماده 13: هیأت مدیره نماینده قانونی انجمن میباشد و وظایف و اختیارات آن به شرح زیر است:
13-1- اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی.
13-2- تشکیل گروههای علمی انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آنها.
13-3- انجام هر اقدام و معاملهای ضروری در مورد نقل و انتقال اموال غیرمنقول و تبدیل به احسن یا ترهین و فک رهن و استقراض و واگذاری قطعی اموال غیرمنقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی است.
13-4- هیأت مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور را مشروط به رعایت حدود موضوع فعالیت انجام دارا میباشد مگر درباره موضوعاتی که به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است.
13-5- تهیه کلیه گزارش عملکردها و تنظیم تراز نامه مالی و صورتحساب درآمدها و هزینههای انجمن برای تصویب در مجمع عمومی و ارائه به مراجع ذیصلاح در موقع مقرر.
تبصره: کلیه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالی و غیرمالی را در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوی هیأت مدیره برای بررسی در دسترس بازرس قرارگیرد.
13-6- اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعیین وکیل و حق توکیل بهغیر.
13-7- انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی
13-8- اجرای طرحها و برنامههای علمی در چارچوب وظایف انجمن
13-9- جلب هدایا و کمکهای مالی
13-10- اهدای بورسهای تحقیقاتی و آموزشی با تصویب هیأت مدیره
13-11- اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مراکز و مؤسسات علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور.
13-12- ارسال گزارشهای لازم به کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
13-13- هیأت مدیره موظف است ظرف 4 ماه پیش از پایان دوره تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی و تشکیل مجمع به منظور برگزاری انتخابات هیأت مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی برای بررسی به کمیسیون انجمنهای علمی ارسال نماید.
تبصره: هیئت مدیره پیشین تا تایید هیئت مدیره جدید از سوی کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئولیت امور انجمن را برعهده خواهدداشت.
ج – بازرس
ماده 14: مجمع عمومی عادی یک نفر را بهعنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان علیالبدل برای مدت دوسال انتخاب مینماید.
تبصره: انتخاب مجدد بازرس بلامانع است.
ماده 15: وظایف بازرس به شرح زیر است.
15-1- بررسی اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهیه گزارش برای مجمع عمومی.
15-2- بررسی و اظهار نظر در خصوص گزارش عملکرد هیأت مدیره و انجمن برای ارائه در مجمع عمومی.
15-3- گزارش هرگونه تخلف هیأت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی.
15-4- بازرس مجاز است در کلیه جلسات هیأت مدیره بدون حق رأی حضور داشته باشد.
فصل پنجم – گروههای علمی و اجرایی انجمن
ماده 16: انجمن میتواند گروهها و کمیتههای زیر را تشکیل دهد که براساس شرح وظایفی که از سوی هیأت مدیره برای آنها تعیین شود به فعالیت میپردازند.
-
گروههای تخصصی
-
کمیته آموزش و پژوهش
-
کمیته انتشارات
-
کمیته آمار و اطلاعات
-
کمیته پذیرش و روابط عمومی
-
کمیته گردهماییهای علمی
-
کمیته ارتباط صنعت و دانشگاه
تبصره 1 : انجمن مجاز به تشکیل گروهها و کمیتههای دیگری که بر حسب نیاز احساس میشود، نیز میباشد.
تبصره 2 : هیأت مدیره موظف است آیین نامهای در خصوص فعالیت گروههای علمی و اجرایی انجمن تدوین نموده و به تصویب برساند.
فصل ششم – بودجه و موارد متفرقه
ماده 17: منابع مالی انجمن عبارتند از:
17-1- حق عضویت اعضا
17-2- درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاورهای و فروش کتب و نشریات علمی و سایر موارد مشابه
17-3- دریافت هدایا و کمکها
18-3- کلیه عواید و درآمدهای انجمن صرف اهداف و موضوع ماده 5 این اساسنامه خواهدشد.
ماده 18: درآمدها و هزینههای انجمن در دفاتر قانونی ثبت و شرح آن هر سال پس از تصویب در مجمع عمومی به کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال میشود.
ماده 19: کلیه وجوه انجمن در حساب مخصوصی به نام انجمن نزد بانکهای کشور نگهداری میشود.
ماده 20: هیچ یک از مؤسسین یا صاحبان سرمایه حق برداشت یا تخصیص هیچگونه سودی اعم از سود سهام یا سرمایه را نداشته و خود و وابستگان درجه یک آنها نمیتوانند مبادرت به انجام معاملات با مؤسسه نمایند.
ماده 21: کلیه مدارک و پرونده مالی و غیرمالی مرتبط با فعالیتهای انجمن در محل دفتر مرکزی انجمن نگهداری میشود و در موقع مراجعه مرجع نظارت یا سایر مراجع صلاحیت دار در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.
ماده 22: هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از تصویب کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معتبر است.
ماده 23: انجمن تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و اعضای آن به نام انجمن حق فعالیت سیاسی یا وابستگی به گروهها و احزاب سیاسی را ندارند.
ماده 24: درصورت تصویب انحلال انجمن در مجمع عمومی، همان مجمع هیئت تسویهای را برای پرداخت دیون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهدکرد. هیئت تسویه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهیها کلیه داراییهای منقول و غیرمنقول انجمن را با نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به یکی از مؤسسات آموزشی یا پژوهشی کشور واگذار کند.
ماده 25: این اساسنامه مشتمل بر شش فصل، 24 ماده، 44 زیرماده و 19 تبصره در جلسه مورخ 1393/02/30 مجمع عمومی انجمن به تصویب رسید.
|